Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Αρχική

λεξιπόντιξ

Πρόγραμμα θεραπείας Τραυλισμού Παιδιών Σχολικής Ηλικίας

 

Ο Λεξιπόντικας αποτελεί το πρώτο δομημένο πρόγραμμα θεραπείας τραυλισμού για παιδιά σχολικής ηλικίας που αναπτύχθηκε στην Ελλάδα από δύο Έλληνες λογοθεραπευτές που εξειδικεύονται στις διαταραχές ροής της ομιλίας τον Γιώργο Φούρλα και τον Δημήτρη Μαρούσο.


Ο λεξιπόντικας, ύστερα από μία πολυετή επιτυχημένη διαδρομή σε Αμβέρσα, Οξφόρδη, Δουβλίνο και Ελλάδα, σταθερά συνεχίζει την διεθνή παρουσία του σε Ευρωπαϊκά συνέδρια και επιστημονικά περιοδικά για τον Τραυλισμό. Έχει πλέον τύχει της αποδοχής της Παγκόσμιας Επιστημονικής Κοινότητας στις Διαταραχές Ροής Ομιλίας.

Η θεραπεία στοχεύει στην αναδόμηση της συνολικής εμπειρίας του τραυλισμού του παιδιού που τραυλίζει. Περιλαμβάνει τεχνικές ομιλίας, κλινικά εργαλεία για τις σκέψεις και τα συναισθήματα και στρατηγικές υποστήριξης από πρόσωπα του περιβάλλοντος. Μέσω της θεραπείας, παιδί και γονείς διευκολύνονται να επιτύχουν επιθυμητές αλλαγές στην ομιλία και την επικοινωνιακή λειτουργικότητα.


Το θεραπευτικό πρόγραμμα βασίζεται στα πλέον σύγχρονα ερευνητικά πορίσματα, θεωρητικά μοντέλα και σε κλινικές προσεγγίσεις αποδεδειγμένης κλινικής αποτελεσματικότητας. Αναπτύχθηκε λαμβάνοντας υπόψη τα ελληνικά δεδομένα και εισάγει μια καινοτόμο στάση και δυναμική στη θεραπεία τραυλισμού παιδιών σχολικής ηλικίας.


Αξιοποιούνται κλινικές πρακτικές Βραχείας Θεραπείας Εστίασης στη Λύση (SFBT), Γνωσιακής Συμπεριφορικής Θεραπείας (CBT), Θεραπείας Αλληλεπίδρασης Γονέα-Παιδιού (PCI) σε συνδυασμό με Τεχνικές ροής Ομιλίας (Block Modification & Fluency Shaping).


Η θεραπεία διαρκεί 13 συνεδρίες (4 μήνες).


Βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος:

  • Προσομοίωση της διαταραχής μέσα από τη δράση του ήρωα του θεραπευτικού προγράμματος τον λεξιπόντικα
    Ο λεξιπόντικας τρυπώνει στο εργοστάσιο των λέξεων, των σκέψεων και των συναισθημάτων και προσπαθεί να καταλάβει το κέντρο ελέγχου του εργοστασίου. Το παιδί μαθαίνει να αναγνωρίζει τα σημάδια των ποντικοεπιδρομών και εξοπλίζεται με εργαλεία για να διατηρεί ή να ανακτά τον έλεγχο του εργοστασίου. Η ποντικοεπιδρομή αναχαιτίζεται, οι σύμμαχοι αξιοποιούν διαθέσιμες δυνάμεις και εργαλεία και ενεργοποιούνται στον έλεγχο και διαχείριση των ποντικοεπιδρομών. Η συμμαχία κερδίζει προοδευτικά έδαφος, συμμετέχει σε αποστολές και νικά, η θεραπεία εξελίσσεται.

  • Βραχυπρόθεσμη (σύντομη) διάρκεια θεραπείας
    Η ολοκλήρωση του προγράμματος σε 13 μόλις συναντήσεις, με συχνότητα μία φορά την εβδομάδα, δίνουν ώθηση αλλαγής σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το πρόγραμμα διαρκεί 4 μήνες συνολικά. Μετά τη θεραπεία παιδί και γονείς γνωρίζουν πώς να διαχειρίζονται ομιλία και συναισθήματα και  η σταδιακή αποδέσμευση διασφαλίζει την εδραίωση της αλλαγής.

  • Δομημένο πρόγραμμα
    Ακολουθεί έναν βασικό κορμό - πλατφόρμα θεραπευτικών πρακτικών που εφαρμόζονται αρχικά στην Ελάχιστη Δομή (5 πρώτες συνεδρίες). Υποστηρίζεται από συμπληρωματικές ή εναλλακτικές  πρακτικές που εφαρμόζονται στη συνέχεια στην Ευέλικτη Δομή (7 συνεδρίες συνολικά). Τα επιλεγόμενα Πεδία Παρέμβασης του λεξιπόντικα δίνουν τη δυνατότητα παραμετροποίησης του δομημένου προγράμματος στις ιδιαίτερες, μοναδικές ανάγκες του κάθε ξεχωριστού παιδιού.

  • Ενεργοποίηση και η ενδυνάμωση όλης της οικογένειας
    Με τη συμμετοχή των γονιών στη θεραπεία εξασφαλίζεται η γενίκευση των αποτελεσμάτων στην καθημερινή ζωή του παιδιού, η υποστήριξη των γονέων στην προσπάθεια του παιδιού αλλά και η διαχείριση συναισθημάτων, στάσεων και συμπεριφορών των γονέων σχετικά με τον τραυλισμό του παιδιού τους. Οι "στρατηγικές" επικοινωνίας της οικογένειας αναδιοργανώνονται και αναβαθμίζονται σαν αποτέλεσμα της παρέμβασης.

  • Ρυθμιστής το παιδί
    Το παιδί τοποθετείται στο κέντρο της θεραπείας, κινητοποιεί συμμαχίες και ενδυναμώνεται να αναλάβει την ευθύνη της ομιλίας του. Καθοδηγεί τους ανθρώπους γύρω του σε τρόπους που το βοηθούν να διαχειρίζεται την επικοινωνία του.

  • Έμφαση στην Λειτουργική Επικοινωνία
    Τα εργαλεία ομιλίας δίνουν  διαφορετική ομιλία με ροή, χρησιμοποιούνται από το παιδί με κατανοητό σκοπό και όχι επειδή "πρέπει"  και εξυπηρετούν τις επικοινωνιακές του ανάγκες.

  • Super ήρωας και παιχνίδι
    Παιδιά και γονείς λατρεύουν τη θεραπεία γιατί τα επιτραπέζια παιχνίδια, οι αποστολές, τα πειράματα, οι σύμμαχοι δίνουν έναυσμα, ρόλο, κλιμακούμενη δομή και κίνητρο στο παιδί να συμμετέχει και να αλλάζει διαρκώς. Οι γονείς ενδυναμώνονται καθώς λειτουργούν ως "σύμμαχοι" στην όλη προσπάθεια, στο πλευρό του παιδιού τους.

Ήδη από το έτος 2013, το πρόγραμμα θεραπείας «τρέχει» επιτυχώς με παιδιά σχολικής ηλικίας που τραυλίζουν. Εφαρμόζεται από τους δημιουργούς του, τις θεραπευτικές ομάδες στο Κέντρο Έρευνας και Θεραπείας Τραυλισμού στην Αθήνα και στο Κέντρο Λόγου «Ευ Λέγειν» στο Βόλο και την Λάρισα ενώ.

Οι εκπαιδεύσεις Ελλήνων θεραπευτών στο πρόγραμμα ξεκινούν από το έτος 2018, με την έκδοση των 2 εγχειριδίων του προγράμματος στα Ελληνικά: Διερευνητική Διαδικασία και Πρόγραμμα Παρέμβασης. Δείτε εδώ τα επίπεδα της πιστοποιημένης εκπαίδευσης στο πρόγραμμα Λεξιπόντιξ.


Τα διαφορετικά επίπεδα εκπαίδευσης θεραπευτών στο πρόγραμμα Λεξιπόντιξ έχουν ανακοινωθεί.
Διαβάστε περισσότερα εδώ

Εάν βλέπετε κλινικά παιδιά σχολικής ηλικίας που τραυλίζουν και ενδιαφέρεστε για κάποιο από τα επίπεδα εκπαίδευσης πατήστε εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου